Wydział Organizacyjny
Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego należy:
1) współudział w przygotowywaniu materiałów dla Rady, jej Komisji i Zarządu;
2) opracowywanie projektu i zmian Statutu Powiatu, Regulaminu organizacyjnego, Regulaminu Pracy oraz kontrola ich przestrzegania;
3) wdrażanie i nadzorowanie stosowania w Starostwie instrukcji kancelaryjnej;
4) prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego;
5) prowadzenie zbioru porozumień zawieranych przez Powiat oraz przekazywanie ich do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego, prowadzenie rejestru aktów wewnętrznych oraz rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw;
6) prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty;
7) prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, z wyjątkiem spraw powierzonych Wydziałowi Edukacji;
8) przygotowywanie procedur i prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska urzędnicze;
9) przygotowywanie procedur i prowadzenie spraw związanych z odbywaniem służby przygotowawczej przez pracowników Starostwa, nadzór nad przeprowadzeniem egzaminu kończącego służbę przygotowawczą;
10) przygotowywanie procedur oraz nadzorowanie przebiegu okresowej oceny pracowników, staży i praktyk;
11) prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników Starostwa;
12) prowadzenie spraw socjalnych pracowników, obsługa administracyjno-techniczna zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Starostwa;
13) wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i ich ewidencja;
14) przygotowywanie planów urlopów wypoczynkowych;
15) nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy;
16) planowanie i realizacja wydatków osobowych Starostwa;
17) organizowanie i koordynowanie prac w zakresie przyjmowania skarg, wniosków
i petycji oraz prowadzenia rejestrów skarg, wniosków i petycji;
18) monitorowanie terminowego przygotowania projektów odpowiedzi i wyjaśnień
w sprawie złożonych skarg, wniosków i petycji;
19) opracowywanie analiz dotyczących rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających do Starostwa oraz zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach;
20) prowadzenie spraw dotyczących oświadczeń majątkowych i informacji składanych Staroście;
21) wykonywanie zadań związanych z wyborami samorządowymi;
22) zawieranie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy ze strony pracodawców
w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej;
23) obsługa informatyczna, w tym:
a) prowadzenie spraw związanych z informatyzacją Starostwa,
b) administrowanie sieciami komputerowymi, serwerami, sieciowymi systemami operacyjnymi, sprzętem sieciowym oraz bazami danych,
c) zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa danych, w tym danych osobowych
w systemach teleinformatycznych,
d) zapewnienie ciągłości sprawnego funkcjonowania systemów informatycznych,
e) kontrola legalności zainstalowanego oprogramowania na poszczególnych stanowiskach komputerowych Starostwa,
24) realizowanie zadań określonych w ustawie o informatyzacji działania podmiotów realizujących zadania publiczne, w tym prowadzenie spraw dotyczących stosowania
w Starostwie podpisu elektronicznego;
25) sporządzanie informacji określonych w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnej przekazywanych prezesowi Urzędu Kontroli Elektronicznej;
26) zapewnianie właściwego funkcjonowania sekretariatów Starosty i Wicestarosty;
27) ewidencja korespondencji wpływającej do Starostwa oraz przekazywanie jej właściwym Wydziałom;
28) obsługa elektronicznej skrzynki podawczej;
29) przyjmowanie i wysyłanie przesyłek listowych z poszczególnych Wydziałów;
30) organizowanie spotkań i narad z kierownictwem Starostwa oraz zapewnianie obsługi protokolarnej;
31) prowadzenie książki kontroli zewnętrznych oraz zbioru protokołów sporządzonych przez jednostki kontrolujące;
32) zabezpieczanie mienia Starostwa;
33) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia powiatu;
34) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo - technicznym oraz gospodarowanie wyposażeniem technicznym Starostwa;
35) prowadzenie spraw z zakresu remontów, napraw oraz konserwacji budynku Starostwa, pomieszczeń i sprzętu biurowego;
36) gospodarowanie materiałami biurowymi, pieczęciami urzędowymi i pieczątkami, prowadzenie ich ewidencji;
37) prowadzenie archiwum zakładowego;
38) prowadzenie spraw dotyczących zamawiania usług pocztowych;
39) zapewnienie informacji wizualnej dla interesantów;
40) utrzymywanie czystości i porządku w budynku Starostwa;
41) gospodarowanie taborem samochodowym Starostwa;
42) prowadzenie rejestru poleceń wyjazdów służbowych,
43) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa, uchwał Rady i Zarządu oraz powierzonych przez Starostę;
Do podstawowych zadań Biura Rady i Zarządu należy:
1) gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy Rady, Zarządu
i Komisji;
2) protokołowanie posiedzeń Rady, Zarządu i Komisji;
3) prowadzenie rejestrów: projektów uchwał Rady, uchwał Rady i Zarządu, wniosków i opinii Komisji, interpelacji i wniosków radnych;
4) przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, Zarządu, wniosków Komisji
i interpelacji radnych właściwym Naczelnikom Wydziałów oraz czuwanie nad terminowym ich załatwianiem;
5) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady;
6) udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego;
7) przygotowywanie sprawozdań z działalności Rady, Zarządu i Komisji;
8) sporządzanie danych statystycznych dotyczących pracy Rady, Zarządu i Komisji;
9) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa oraz poleconych przez Przewodniczącego Rady w zakresie jego kompetencji.
Do podstawowych zadań Koordynatora czynności kancelaryjnych należy:
1) bieżący nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych,
w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt spraw;
2) udzielanie instruktażu pracownikom w zakresie wykonywania czynności kancelaryjnych
i dokumentowania przebiegu załatwiania spraw w Starostwie;
3) współpraca z Archiwum Państwowym w zakresie zapewnienia właściwego postępowania dokumentacją;
4) podejmowanie innych działań w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania czynności kancelaryjnych i dokumentowania przebiegu załatwiania spraw w Starostwie